Wahai Manusia (Firman Allah)

"Dan jika Allah menghendaki, tentulah Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama Allah yang satu) akan tetapi Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan sesungguhnya kamu akan ditanya kelak tentang apa yang telah kamu kerjakan" (An-Nahl : 93)



Saturday 25 May 2013

Hidayah Itu Ada Dimana-mana


~:: Kembara Dakwah ke perkampungan Orang Asli Ulu Tamu::~


بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sesunggugnya Allah s.w.t. menggalakkan agar manusia pergi mengembara sepertimana yang difirman olehNya di dalam surah al-Haj;

أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (46)
"Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada".


Pasti ada cerita disebalik sebuah perkampungan orang asli, dulunya hanya ada beberapa orang sahaja yang beragama Islam, namun sekarang telah meningkat kepada lebih dari 8 buah keluarga, ada juga yang mengatakan pernah timbul isu seorang dari penduduk kampung ini murtad dan kembali kepada agama asal. Dengan rasa ingin tahu dan rasa bertanggungjawab merungkaikan kisah-kisah disebalik kampung ini. Kembara dakwah kali ini, ingin berkongsi pengalaman menjejak kaki ke perkampungan orang asli Ulu tamu, Batang kali Selangor buat tatapan para pembaca. Jom bersama kami seketika, moga ada manfaat dan sedikit sebanyak dapat juga menambahkan pengetahuan tentang kehidupan saudara Islam kita. Pengembaran dilakukan pada Mac 2013, walaupun hanya selama 3 hari 2 malam namun cukup memberi gambaran kehidupan realiti penduduk Ulu Tamu.


Perjalanan yang turut memakan masa hampir 4 jam dari Kuala Lumpur, menyiadiakan santapan mata di kawasan perkampungan yang agak jauh dari dunia kesibukan seperti warga Ibu Kota pada pukul 10.30pagi. Kicauan burung, geseran dedaun dan pepohon turut berbunyi, serentak dengan kedengaran air sungai mengalir di saat kenderaan krew kembara dakwah berhenti. Amat memukau sebenarnya, walaupun ia merupakan pengalaman biasa bagi mereka yang sudah terbiasa dengan suasana kampung. Apapun, bukan hanya kawasan persekitaran  yang menjadi matlamat kehadiran kami ke sini. Tujuan asal masih terselit dengan harapan yang besar agar dapat bertemu dengan Tok Batin dan rukun tetangga kampung bagi menceritakan serba sedikit tentang penduduk di perkampungan Ulu Tamu.


Perjalanan yang turut memakan masa hampir 4 jam dari Kuala Lumpur, kami mula tiba ke kawasan perkampungan yang agak jauh dari kesibukan dunia masing-masing seperti warga Ibu Kota hampir pukul 10.30pagi. Kicauan burung, geseran dedaun dan pepohon turut mengeluarkan bunyi serentak kedengaran air sungai mengalir saat kenderaan krew kembara dakwah berhenti, sangat memukau pandangan. Mungkin bagi mereka yang selalu dengan suasana kampung, sudah biasa dengan persekitaran ini. Apapun, bukan hanya rakaman keindahan serta ketenangan dikawasan kampung ini yang menjadi matlamat kehadiran kami kesini, tujuan asal masih terselit dengan besar harapan dapat temui tok batin dan rukun tetangga kampung bagi menceritakan serba sedikit tentang penduduk di perkampungan ini.







Jiwa pendakwah yang terselit dalam hati kami, mula membuahkan hasil apabila dapat bertemu dengan Puan Hayati, beliaun merupakan seorang ustazah yang aktif berdakwah disana, rasa ingin mengetahui keadaan saudara Islam disini turut dikongsi oleh pendakwah hebat ini. Banyak perkara yang diluahkan, terutama sekali masalah berkenaan pegangan aqidah orang asli disini, ada dikalangan mereka masuk Islam kerana kesedaran dan menerima hidayah setelah melihat ketenangan kehidupan jiran serta sanak saudara yang telah masuk Islam, ada juga yang masuk Islam hanya kerana inginkan bantuan rumah serta wang zakat dari majlis agama. Suasana ibadat di sana, amat kurang perhatian dari golongan yang hebat ilmu agama, kadang-kadang mereka hanya akan solat apabila Ustaz Zali datang untuk melaungkan azan di surau, Ustaz Zali yang juga salah seorang pendakwah di sana hanya datang pada hari tertentu kerana urusan kerja di luar kawasan perkampungan. Melihat kepada penceritaan itu, dapat kami gambarkan usaha mereka berdakwah dalam pelbagai cabaran yang perlu mereka tangani iaitu berdepan dengan karenah dan gelagat manusia sewaktu mengajar tentang syariat Islam. Selesai menemu ramah beliau, kami terus diajak melawat beberapa buah rumah saudara Islam perkampungan itu, bermula aktiviti beramah mesra dengan penduduk kampung, kemudiaan melakukan rakaman temu bual kepada beberapa orang diantara mereka. 






Pada sebelah petang pula, selepas mengerjakan solat, makan dan rehat seketika. Kami meredah hujan renyai-renyai yang seakan menyambut kehadiran kami untuk sampai ke kawasan sumber utama pencarian rezeki penduduk kampung, kehidupan warga Ulu Tamu banyak bergantung pada hasil menoreh, menangkap ikan, hasil hutan dan lain-lain. sewaktu kehadiran kami, kami tidak berkesempatan melihat aktiviti tersebut kerana tiada siapa yang pergi menoreh pada ketika itu, yang menangkap ikan hanya ada kanak-kanak yang cuba untuk mengangkat jala ke darat, selebihnya hanya ada beberapa kumpulan anak-anak warga orang asli yang bermain-main dan berenang dengan aksi tersendiri. Kru kami tidak melepaskan peluang dengan merakamkan beberapa aksi menarik serta gambar kawasan persekitaran.




Hari-hari seterusnya kami lebih banyak bersama ahli rukun tetangga dan tok batin untuk bersama-sama dalam aktiviti harian penduduk kampung, banyak perkara baru yang diperkenalkan kepada kami, bermula dari segi percakapan bahasa mereka, adat resam, pakaian tradisi, kepercayaan turun temurun, serta budaya mereka yang ada lagi diamalkan. Masih juga diteruskan lagi aktiviti temu ramah sepanjang kami berada disana, pelbagai maklumat cuba kami dapatkan untuk merungkai kisah-kisah yang pernah kami dapat dari sumber terdahulu, iaitu dari pihak NGO kesatuan dakwah JAMIAH yang turut aktif melakukan program dan pernah memikul tanggungjawab mengislamkan beberapa individu perkampungan ini. Kisah yang turut berjaya dirungkaikan adalah tentang seorang penduduk yang murtad akibat mengidap penyakit dan mendapat bantuan dari pendakyan Kristian, sehinggakan dia kembali semula kepada agama Kristian. Daripada apa yang diceritakan oleh Tok Batin, pihak pendakyah dari Kristian juga turut banyak melakukan aktiviti mereka saban minggu, ini menambahkan lagi cabaran kepada kekurangan pendakwah yang sangat kita rasai sekarang.



Pada hari terakhir, kami sempat lagi menziarah beberapa buah keluarga tidak kira sama ada mereka yang beragama Islam ataupun tidak, sesi temubual dilakukan, informasi yang sama kami cuba dapatkan, antaranya berkenaan sejarah dan perkembangan hidup mereka seawal usia diperkampungan ini.







Ketua kampung yang dikenali sebagai Tok Batin juga tidak ketinggalan untuk menceritakan aktiviti-aktiviti penduduk kampung pada masa terdekat dan menjemput kami turut bersama majlis tersebut, antaranya adalah majlis perasmian pecah tanah untuk dibina surau baru di perkampungan dan beberapa buah rumah dibawah bantuan zakat negeri selangor. Kedatangan kami memang disambut baik, dan kepulangan kami juga dihantar dengan senyuman warga perkampungan.





Sedikit pesanan dari wakil pendakwah perkampungan iaitu Ustazah Hayati, beliau amat berharap agar para pembaca menyebarkan perkongsian kehidupan masyarakat orang asli kepada umat Islam diluar sana, khususnya kepada para pendakwah yang diharapkan dapat meluangkan masa bersama melakukan aktiviti serta program bersama dengan warga perkampungan asli Ulu tamu khususnya. Diharapkan juga agar kita sama-sama merasakan ada sikap bertanggungjawab dalam memberi perhatian kepada saudara Islam disana, tidak kira bantuan dari sudut mana dan bagaimana, kerana mereka sangat memerlukan sokongan dan juga tenaga yang lebih bagi memartabatkan Islam sebagai majoriti kepada penduduk pada suatu hari nanti.

Sekian sahaja perkongsian buat kali ini, semoga para pembaca mendapat manfaat.

=== sekian ===
Krew Kembara Dakwah

No comments:

Post a Comment