Wahai Manusia (Firman Allah)

"Dan jika Allah menghendaki, tentulah Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama Allah yang satu) akan tetapi Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan sesungguhnya kamu akan ditanya kelak tentang apa yang telah kamu kerjakan" (An-Nahl : 93)



Wednesday 22 May 2013

Kunjungan dalam Pemahaman

Assalammualaikum....


Kali ini krew kembara dakwah telah mengembara ke sebuah negeri yang penuh bersejarah iaitu Melaka. Di sini kami telah melawat 3 tempat ibadat bagi agama Hindu, Buddha dan Kristian.





Destinasi pertama kami adalah Kuil Cheng Hoong Teng. Kuil ini adalah kuil yang tertua di semenanjung Malaysia. Kuil Cheng Hoon Teng telah ditubuhkan pada tahun 1600-an oleh seorang kapitan yang bernama Tay Kie Ki. Kuil ini dibina di atas tanah seluas 4.600 hektar di Jalan Tokong. Kini kuil ini menjadi pusat relijiusitas etnik Tionghoa, khususnya Hokian. Kuil Cheng Hoong Teng ini juga memiliki dekorasi yang unik, menarik dan jelas berunsurkan masyarakat Cina, dimana setiap aspek yang terdapat di kuilini menggambarkan unsur-unsur Tao yang boleh dilihat gambarannya di gerbang pintu, jendela dan sebagainya.
  

Destinasi kedua pula adalah Kuil Sri Muthu Mariamman, di kampung Chetti. Kuil ini merupakan tempat ibadat bagi agama Hindu. Ketika di sana kami sempat melihat perayaan mereka yang sedang memuja  dewa Mariamman. Semasa perayaan tersebut, ramai penganut Hindu dari seluruh negara yang berdekatan dengan Malaysia turut datang ke kuil tersebut kerana perayaan tersebut dilakukan setahun sekali dalam tempoh seminggu. Dalam masa seminggu itu, mereka tidak dibenarkan makan makanan yang berdarah, seperti ayam, daging dan ikan.


Destinasi kami yang terakhir adalah tempat ibadat bagi agama Kristian iaitu Gereja St. Peter. Gereja ini merupkan gareja katolik yang tertua di Malaysia. Ia terbina pada tahun 1710 yang terletak di Jalan Tun Sri Lanang. Kami melawat gereja tersebut pada hari Ahad, iaitu hari ibadat mereka. Ibadat mereka berlangsung selama 1 jam setengah dengan membaca kitab suci mereka iaitu Holy Spirit yang diketua oleh ketua paderi.


=== sekian ===
Krew Kembara Dakwah

No comments:

Post a Comment